ارز دیجیتال 603 فارکس 174
ارزش بازار 2,521,151,786,860
حجم معاملات 117,098,078,367
دامیننس
BTC: 54%
ETH: 15%
بیت کوین $67,026.44
DeFi
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 11 زمان مطالعه: 3 دقیقه

بانک مرکزی کانادا نوآوری‌ها و چالش‌های امور مالی غیرمتمرکز را ارزیابی می‌کند

بانک مرکزی کانادا نوآوری‌ها و چالش‌های امور مالی غیرمتمرکز را ارزیابی می‌کند

در تاریخ ۱۷ اکتبر، بانک مرکزی کانادا یک یادداشت در خصوص مالیات دی‌فای (DeFi) منتشر کرد که نوآوری‌هایی که باعث محبوبیت آن شده و چالش‌ها و ریسک‌های مرتبط با استفاده از آن را ارزیابی می‌کند.

در این یادداشت آمده است که دی‌فای به عنوان یک ساختار چندلایه توصیف می‌شود، به‌گونه‌ای که زنجیره بلوک اتریوم به عنوان لایه پایین‌تر (یا لایه تسویه) عمل می‌کند. توسعه‌دهندگان ابزارها و خدمات متنوعی از جمله توکن‌سازی، خدمات وام‌دهی و وام‌گیری و موارد دیگر را روی زنجیره بلوک اصلی ایجاد می‌کنند.

این یادداشت نشان می دهد که محبوبیت اکوسیستم DeFi از سال ۲۰۲۰ شروع شده و چگونه این اکوسیستم با حجم میلیاردها دلار به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد کریپتو تبدیل شده است. اما در سال ۲۰۲۲ با فروپاشی چندین پلتفرم رمزارزی کلیدی با انفعال دی‌فای معتبر، از جمله ترا، محبوبیت این بخش کاهش یافت.

در خصوص ویژگی‌های کلیدی اکوسیستم غیرمتمرکز، به «ترکیب‌پذیری» توجه‌ای شده است که به اپلیکیشن‌ها و خدمات موجود در این اکوسیستم اجازه اتصال به یکدیگر را می‌دهد. یادداشت بانک مرکزی کانادا سه حوزه کلیدی را معرفی کرد که دی‌فای می‌تواند سیستم مالی را تغییر دهد:

  • ارائه خدمات مالی بدون اصطکاک: سیستمی مبتنی بر دفتر کل غیرمتمرکز، اصطکاک موجود در سیستم قدیمی را کاهش داده و دامنه خدمات مالی ارائه شده در حال حاضر را گسترش می دهد.
  • رقابت آزاد: اکوسیستم دی‌فای به دلیل ماهیت منبع باز آن به همه افراد اجازه می‌دهد که به آن دسترسی داشته باشند و برای ساخت از آن استفاده کنند. بنابراین، باعث افزایش رقابت شده و گزینه‌های بهتری را برای کاربر نهایی ارائه می‌دهد.
  • شفافیت: استفاده از قراردادهای هوشمند قابل برنامه ریزی باعث حذف واسطه ها و افزایش شفافیت در سیستم می شود، زیرا همه چیز برای افرادی که آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند، قابل دسترسی است.

علاوه بر نوآوری‌های کلیدی دی‌فای که می‌توانند سیستم مالی سنتی را تغییر دهند، این یادداشت همچنین در مورد چالش‌ها و ریسک‌های مرتبط با اکوسیستم دی‌فای صحبت می‌کند: «با وجود نوآوری‌ها و امکانات آن، منافع اقتصادی کلی دی‌فای محدود باقی می‌ماند.»

این یادداشت به سه چالش کلیدی که سیستم دی‌فای امروزه با آن روبرو است، اشاره می‌کند: «کمبود توکن‌گذاری در دنیای واقعی، ترکیبات بالاتر از اتصال درونی و وابستگی به اکوسیستم مالی متمرکز بدون نظارت.»

همچنین این یادداشت چالش‌های نظارتی ناشی از اکوسیستم DeFi و افزایش آسیب‌پذیری‌ها در اکوسیستم را برجسته می‌کند که منجر به هک و سوء استفاده‌های متعددی می‌شود. در این یادداشت ادعا شده است که: «ماهیت ناشناس و بدون مرز بلاک چین های عمومی، نظارت را پیچیده می کند.»

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.