counter statistics
ارز دیجیتال 601 فارکس 174
ارزش بازار 2,447,239,661,063
حجم معاملات 117,390,019,873
دامیننس
BTC: 55%
ETH: 16%
بیت کوین $67,835.47
بیت کوین رونز
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 13 زمان مطالعه: 4 دقیقه

محبوبیت پروتکل رونز بیت‌کوین در حال افول

محبوبیت پروتکل رونز بیت‌کوین در حال افول

فعالیت کاربران پس از افزایش شدید تبلیغات قبل از معرفی پروتکل رونز (Runes)، که برخی انتظار داشتند مشابه اکوسیستم میم‌کوین‌های سولانا عمل کند، به شدت کاهش یافته است.

کانال تلگرام مارکت فلو

پروتکل رونز بیت کوین (BTC) پس از افزایش اولیه پس از هاوینگ بیت کوین، با کاهش قابل توجهی در فعالیت و درآمد کارمزد مواجه شد. رونز با ارزان تر و سریع تر کردن تراکنش ها، یک قدم فراتر از پروتکل اردینالز (Ordinals) عمل می کند، اما نتوانسته است توجه قابل توجهی را در بین کاربران جلب کند.

با وجود هیجان اولیه، سرعت این پروتکل کند شده است و تأثیر آن بر اکوسیستم بیت کوین همچنان نامشخص است. فعالیت روی پروتکل رونز بیت کوین در طول هفته گذشته کاهش یافته است، که نشانه ای از عدم موفقیت آن در جلب توجه کاربران علی‌رغم شروع درخشان در ماه گذشته است. رونز با ارزان تر و سریع تر کردن تراکنش ها، یک قدم فراتر از پروتکل اردینالز عمل می کند. اردینالز راهی برای جاسازی داده ها در بلاکچین بیت کوین با حک کردن مراجع آثار هنری دیجیتال در تراکنش های کوچک مبتنی بر بیت کوین است.

این پروتکل پرطرفدار در ۲۰ آوریل پس از هاوینگ چهارم بیت کوین به صورت زنده راه اندازی شد. داده‌های ردیابی‌شده در Dune Analytics نشان می‌دهد که این پروتکل در ۱۰ روز اول خود بیش از ۸۵۰۰۰ صدور توکن را ثبت کرده و بیش از ۳ میلیون دلار کارمزد تولید کرده است. با این حال، در دو هفته گذشته، تمام معیارها – از جمله کارمزدها، رونز جدید و فعالیت کاربران – بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. تنها حدود ۵۰۰۰ رو جدید از اول اردیبهشت ماه صادر شده است که کمی کمتر از ۱۰۰۰۰۰ دلار کارمزد ایجاد کرده است.

در اوج خود، رونز تراکنش ها و کارمزدها را در اکوسیستم گسترده تر بیت کوین رهبری می کرد و تا ۸۰ درصد از کل فعالیت شبکه را تشکیل می داد. اما اکنون این رقم به ۲۰ درصد رسیده است. با این حال، قابل ذکر است که این افت همزمان با کاهش کلی بازار همراه با کاهش قیمت بیت کوین (BTC) و رشد آهسته در توکن های جایگزین رخ داد که ممکن است به کاهش علاقه به فناوری های نوظهور کمک کرده باشد.

ساخته شده برای میم ها و دیجن‌ها

رونز با هدف قرار دادن کیسی رودامور، خالق این پروتکل، برای تبدیل آن به یک پروتکل مناسب برای تجارت میم کوین و معامله گران «دیجن»، در پلتفرم اجتماعی X قبل از راه اندازی، علاقه زیادی را به خود جلب کرد. برخی از فعالان صنعت انتظار داشتند که این پروتکل اکوسیستم پررونق میم کوین را در بلاکچین هایی مانند سولانا و بیس تکرار کند - که به احتمال زیاد باعث افزایش علاقه و شرط بندی روی میم های ناشناخته می شود.

پاپز (PUPS)، یک توکن رونز، به عنوان یک بازی بزرگ ظهور کرد و در مدت کمتر از یک هفته از سرمایه گذاری کمتر از ۱۰ میلیون دلار به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار افزایش یافت و از حمایت چندین معامله گر برجسته مانند آرتور هیز، بنیانگذار BitMEX برخوردار شد.

همچنین بخوانید: آیا زمستان ارزهای دیجیتال رو به پایان است؟ ETF های بیت کوین در حال افزایش!

چندین مجموعه و توکن NFT قبل از معرفی این پروتکل بر روی Ordinals و حتی بر روی اتریوم راه اندازی شدند - که هر کدام با هدف انتقال و تبدیل شدن به بزرگترین مجموعه پس از راه اندازی بودند. چنین فعالیتی باعث شد NFT های مبتنی بر بیت کوین از سایر مجموعه ها در رهبران معمول اتریوم و سولانا پیشی بگیرند و ده ها میلیون در بازاری که در غیر این صورت برای توکن های غیرقابل تعویض کم است، دست به دست شوند.

برخی از منتقدان می گویند در حالی که رونز ممکن است به عنوان راهی برای ساخت اکوسیستم بیت کوین عمل کند، هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.

«به گفته هو چان چونگ، رئیس بازاریابی در کریپتوکوانت، موفقیت پروژه لایه دوم بیت کوین مبتنی بر OP_Return تردیدآمیز است، زیرا شبکه بلاک چین مبتنی بر UTXO اساسا با شبکه مبتنی بر قرارداد هوشمند متفاوت است. چونگ در پیامی در تلگرام به کوین دسک گفت: «مفهوم فعلی روایت بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال ترکیبی و تفاوت در بنیان شبکه بلاک چین، دو مانع بزرگ برای پروژه‌های لایه دوم بیت کوین هستند که باید بر آنها غلبه کنند.»

شبکه لایتنینگ موفق شد آن را ثابت کند. با این حال، به نظر می رسد اردینالز، BRC-۲۰ و رونز همگی در حال حاضر در برنده شدن روایت شکست خورده اند. چونگ افزود.»

منبع: CoinDesk

همچنین بخوانید: آیا بیت کوین سطح ۶۰ هزار دلاری را از دست می‌دهد؟

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.