ارز دیجیتال 605 فارکس 174
ارزش بازار 2,362,117,886,426
حجم معاملات 122,014,745,441
دامیننس
BTC: 53%
ETH: 16%
بیت کوین $61,178.42
بیت کوین رمزارز ارز دیجیتال
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 45 زمان مطالعه: 5 دقیقه

هاوینگ بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد

هاوینگ بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد

عرضه ارزهای فیات مانند پول کشور‌ها و استیبل کوین‌ها که تحت نظر بانک های مرکزی ملی هستند، همیشه با افزایش و کاهش روبرو است، اما کل عرضه بیت کوین ثابت و تغییرناپذیر است.

تعداد کل بیت کوین‌های موجودی فقط ۲۱ میلیون عدد است که در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون آن استخراج شده است و کمتر از ۲ میلیون بیت کوین استخراج نشده باقی مانده است. پروتکل بیت کوین به صورت دوره ای تعداد سکه (کوین) های جدید به دست آمده توسط ماینرها (استخراج کنندگان) را در فرآیندی به نام هاوینگ (نصف کردن) کاهش می دهد.

بروس فنتون، مدیر عامل شرکت فین‌تک چین استون لبز می‌گوید:

«یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین، مکانیسم عرضه و انتشار محدود آن است.»

نصف شدن، نقش مهمی در کنترل عرضه بیت‌کوین‌های جدید است و یکی از دلایلی است که محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش در نظر گرفته می‌شود که بیشتر به طلا شبیه است تا یک ارز فیات.

نصف شدن یا هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین زمانی است که پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش می یابد. این اتفاق هر چهار سال یک بار انجام می شود.

سیاست هاوینگ در الگوریتم استخراج بیت کوین نوشته شده تا با حفظ کمبود، تورم را خنثی کند. از نظر تئوری، کاهش سرعت انتشار بیت کوین به این معنی است که اگر تقاضا ثابت بماند، قیمت افزایش خواهد یافت.

دیوید وایزبرگر، مدیر عامل پلتفرم معاملاتی کوین روتز می گوید در حال حاضر نرخ تورم بیت کوین کمتر از ۲ درصد است که با هاوینگ کاهش بیشتری می یابد.

کریس کلاین، مدیر عامل بیت کوین IRA می گوید:

«کمبود تولید بیت کوین چیزی است که محدود بودن آن را مشخص می کند و وقتی پاداش کاهش می یابد، عرضه محدود می شود. افزایش تقاضا در زمانی که عرضه محدود است تاثیر مثبتی بر قیمت دارد که می‌تواند بیت کوین را برای سرمایه‌گذاران جذاب کند.»

هاوینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

اعتبار سنجی و تایید تمام تراکنش های بیت کوین در فرآیندی به نام استخراج در یک شبکه غیرمتمرکز انجام می‌شود. زمانی که استخراج کنندگان برای اولین بار با استفاده از محاسبات پیچیده ریاضی، گروهی از تراکنش ها را به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌کنند، ۶.۲۵ بیت کوین به آن‌ها پرداخت می شود.

به نسبت قیمت کنونی بیت‌کوین، ۶.۲۵ بیت‌کوین حدود ۱۹۳،۷۵۰ دلار ارزش دارد که انگیزه مناسبی برای استخراج کنندگان برای ادامه اضافه کردن بلاک‌های معاملات بیت‌کوین به زنجیره است.

بلاک‌های معاملات به طور متوسط هر ۱۰ دقیقه اضافه می‌شوند و کد بیت‌کوین می‌گوید که پاداش برای استخراج کنندگان بعد از ایجاد هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک نصف می‌شود. این اتفاق به طور متوسط هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد که اغلب همراه با نوسانات بیشتر قیمت بیت‌کوین است.

اولین هاوینگ بیت کوین چه زمانی رخ داد؟

نخستین نصف شدن بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. نصف شدن بعدی در ژوئیه ۲۰۱۶ بود و آخرین نصف شدن در می ۲۰۲۰ بود.

زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، پاداش استخراج از ۵۰ بیت کوین به ازای هر بلاک شروع شد. با هر هاوینگ جدید، این مقدار به نصف کاهش می یابد. به عنوان مثال، پس از هاوینگ اول، پاداش استخراج بیت کوین به ۲۵ بیت کوین در هر بلاک کاهش یافت.

همچنین بخوانید: ETF بیت کوین چیست

آخرین هاوینگ در سال ۲۱۴۰ رخ خواهد داد. در آن زمان، ۲۱ میلیون بیت کوین در گردش خواهد بود و هیچ سکه دیگری ایجاد نخواهد شد. از این رو، پاداش ماینرها فقط با کارمزد تراکنش پرداخت خواهند شد.

ریچارد بیکر، مدیر عامل شرکت ارائه‌دهنده خدمات ماینر و بلاکچین TAAL Distributed Information Technologies، بیان می‌کند ممکن است ماینرها پس از هاوینگ بیت‌کوین بعدی قدرت پردازش معاملات را از بیت‌کوین به سمت جای دیگری انتقال دهند تا بتوانند این کاهش پاداش را جبران کنند.

کارشناسان می گویند، تعداد ماینرهای کمتر به معنای کاهش امنیت شبکه است.

از سوی دیگر، پاتریشیا ترومپیتر، مدیر عامل ماینر ارز دیجیتال Sphere 3D Corp، می‌گوید که در حالی که هاوینگ، پاداش استخراج کنندگان را کاهش می دهد، به همان اندازه عرضه سکه های جدید را بدون کاهش تقاضا کاهش می دهد.

او می‌گوید: «اگر تئوری اقتصادی، که از نظر تاریخی برای بیت‌کوین وجود دارد، درست باشد، قیمت بیت‌کوین در واکنش به شوک عرضه باید به‌طور چشمگیری افزایش یابد». با این حال هنوز بحث بر سر این است که آیا حرکت تاریخی قیمت در هر هاوینگ محصول مستقیم نصف شدن بوده است یا خیر.

افزایش قیمت بیت کوین انگیزه ای برای استخراج کنندگان برای ادامه پردازش تراکنش های بیت کوین خواهد بود.

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی رخ می‌دهد؟

الگوریتم بیت‌کوین مبنی بر نصف شدن براساس ایجاد خاصیت بلوک اتفاق می‌افتد. هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که هاوینگ بعدی چه زمانی اتفاق می‌افتد، اما متخصصان به ماه می ۲۰۲۴ اشاره می‌کنند که به عنوان تاریخ مورد انتظار مطرح شده است. این تاریخ تقریباً چهار سال پس از زمان آخرین هاوینگ است.

نمودار هاوینگ بیت کوین 

کارشناسان می گویند ماهیت قابل پیش بینی هاوینگ بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که شوک بزرگی برای شبکه نباشد. اما این بدان معنا نیست که آشفتگی معاملاتی پیرامون هاوینگ بعدی بیت کوین وجود نخواهد داشت.

راب چانگ، مدیرعامل Gryphon Digital Mining، که یک ماینر خصوصی بیت کوین است، می گوید: «از لحاظ تاریخی، نوسانات زیادی در قیمت بیت کوین وجود دارد که منجر به رویداد هاوینگ و پس از آن می شود. با این حال، قیمت بیت کوین معمولاً چند ماه پس از آن به طور قابل توجهی بالاتر می رود».

اگرچه عوامل دیگر زیادی بر روی قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارند، به نظر می‌رسد که رویدادهای هاوینگ پس از کاهش اولیه نوسانات به طور کلی مثبت است.

بیکر می‌گوید که سرمایه‌گذاران باید در مورد هاوینگ بعدی بیت‌کوین محتاط باشند. اگرچه کاهش عرضه می‌تواند باعث ارزش گذاری قیمت شود، کاهش فعالیت ماینینگ نیز ممکن است باعث تثبیت قیمت شود.

ویزبرگر می‌گوید: «اما نکته کلیدی که سرمایه‌گذاران باید در نظر بگیرند، تاریخ‌های مشخصی برای هاوینگ نیست، بلکه تمرکز بر رشد کلی شبکه است. تا زمانی که شبکه به رشد خود ادامه دهد، احتمال استفاده از بیت کوین به عنوان یک ذخیره جهانی ارزش افزایش می یابد».
 

همچنین بخوانید: تغییر در استراتژی سرمایه‌گذاران در خصوص بیت‌کوین و مسیرهای ETF ماینرها

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.