ارز دیجیتال 605 فارکس 174
ارزش بازار 2,358,306,378,783
حجم معاملات 122,098,185,286
دامیننس
BTC: 53%
ETH: 16%
بیت کوین $61,058.13
صرافی بیت کوین
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 38 زمان مطالعه: 7 دقیقه

ETF بیت کوین چیست

ETF بیت کوین چیست

صندوق قابل معامله در مبادلات بیت‌کوین (ETF) محصولی مالی است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا بدون اینکه واقعاً خود دارایی را در اختیار داشته باشند، تغییرات قیمت بیت‌کوین را دنبال کنند.

در این نوع صندوق‌ها، سهام یک ETF بیت کوین، در بورس های سنتی معامله شده و مشارکت سرمایه گذاران سنتی در بازار ارزهای دیجیتال را آسان تر می کند.

ETF های بیت کوین علاقه قابل توجهی هم از سوی سرمایه گذاران خرد و هم از سوی موسسات سرمایه گذاری دریافت کرده‌اند، زیرا روشی راحت تر و منظم تر برای سرمایه گذاری در بیت کوین ارائه می دهند. به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که به دلیل نگرانی‌های امنیتی، مسائل نظارتی یا پیچیدگی‌های فنی، در خرید و مدیریت مستقیم ارزهای دیجیتال تردید دارند.

در حال حاضر در ایالات متحده هیچ ETF واقعی بیت‌کوین وجود ندارد، زیرا کمیسیون اوراق بهادار و بورس، تلاش‌ برای راه‌اندازی آن‌ها را ناکام گذاشته است، اما ETF‌های مرتبط با معاملات آینده بیت‌کوین وجود دارند.

انواع ETF بیت کوین چیست؟

دو نوع اصلی ETF بیت کوین وجود دارد: نقدی (اسپات) و آتی (فیوچرز).

ETF اسپات بیت کوین

ETF بیت کوین نوعی صندوق قابل معامله در مبادلات است که هدف آن ارائه مستقیم به سرمایه گذاران با قیمت فعلی بازار بیت کوین است.

در این متن، «اسپات» به قیمت لحظه‌ای یا قیمت فعلی دارایی پایه، که خود بیت‌کوین است، اشاره دارد. یک ETF بیت کوین اسپات معمولاً بیت کوین واقعی را به عنوان دارایی اساسی خود نگه می دارد و سعی می کند تا حد امکان قیمت لحظه ای بیت کوین را داشته باشد.

برخی از ETF‌ های اسپات بیت‌کوین مانند 21Shares Bitcoin Core ETP (CBTC) وجود دارند، اما همه خارج از ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

ETFهای آتی (فیوچرز) بیت کوین

ETFهای آتی (فیوچرز)، بیت کوین واقعی را نگه نمی دارند، درعوض آن ها از قراردادهای آتی بیت کوین استفاده می کنند. قرارداد آتی بیت کوین به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که روی قیمت آینده دارایی گمانه زنی کنند.

ETF‌ های فیوچرز بیت‌کوین ممکن است به طور متفاوتی نسبت به ETF‌ های اسپات بیت‌کوین رفتار کنند. همچنین ممکن است هزینه‌هایی مربوط به تغییر یا تسویه قراردادهای فیوچرز وجود داشته باشد. برخی از ETF های فیوچرز بیت کوین برای ارائه اهرمی یا معکوس طراحی شده اند که به سرمایه گذاران امکان می دهد هم سود و هم ضرر را تقویت کنند.

همچنین بخوانید: دریافت مجوز فعالیت در دبی توسط کریپتو دات کام

مقررات این نوع معاملات ممکن است تغییراتی را در طول زمان داشته باشند، بنابراین ضروری است که از آخرین اطلاعات  به روزرسانی شده در فضای ETF بیت‌کوین اطلاع داشته باشید. .علاوه بر این، در نظر گرفتن این نکته ضروری است که موجودیت و ساختار ETF‌ های بیت‌کوین ممکن است به دلیل ملاحظات تنظیمی و تقاضای بازار، بسته به هر کشور و منطقه متفاوت باشد.

چرا سرمایه گذاران به ETF های بیت کوین علاقه مند هستند؟

تقاضا برای ETF بیت کوین در درجه اول از تمایل به دسترسی بیشتر، راحتی و خرید و فروش بیت کوین به عنوان نوعی دارایی ناشی می شود. در ادامه، برخی از دلایل کلیدی علاقه مردم به ETF‌های بیت‌کوین را بررسی خواهیم کرد:

  1. دسترسی آسان: ETF‌ها در بورس‌های سنتی معامله می‌شوند، که به سرمایه‌گذاران اصلی کمک می‌کند تا از طریق حساب‌های کارگزاری موجود خود، دارایی مرتبط با بیت‌کوین را خریداری، نگهداری و معامله کنند. این دسترسی به ویژه برای سرمایه‌گذارانی جذاب است که با صرافی‌های ارزهای دیجیتال آشنا نیستند یا در استفاده از آنها مردد هستند.
  2. نظارت تنظیمی: ETF بیت کوین تحت نظارت تنظیمی قرار می گیرد و سطحی از محافظت و شفافیت را برای سرمایه گذاران فراهم می کند. این نظارت می‌تواند به کاهش نگرانی‌ها در مورد تقلب و دستکاری بازار کمک کند، که در نتیجه می‌تواند در بازارهای غیرقانونی ارزهای دیجیتال رایج‌تر باشد.
  3. تنوع سبد سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاران بیت‌ کوین را به عنوان یک ابزار تنوع دارایی در نظر می‌گیرند. با ارائه فرصت دادن به بیت‌کوین از طریق یک ETF، سرمایه‌گذاران می‌توانند ارز دیجیتال را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند بدون اینکه نیازی به مدیریت مستقیم دارایی‌های دیجیتال داشته باشند.
  4. پذیرش عمومی: معرفی یک ETF بیت‌کوین می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از پذیرش و ادغام ارزهای دیجیتال به سیستم‌های مالی سنتی در نظر گرفته شود.

آیا ETF بیت کوین در ایالات متحده تایید شده است؟

کمیسیون اوراق بهادار و بورس ETF فیوچرز بیت‌کوین را در ایالات متحده تأیید کرده است. به عنوان مثال، ProShares Bitcoin Strategy ETF که یک ETF فیوچرز بیت‌کوین است، در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ تأیید شده است. ETF‌ های مرتبط با معاملات فیوچرز بیت‌کوین دیگری نیز توسط شرکت‌هایی مانند VanEck، Valkyrie، Simplify Asset Management و GlobalX راه‌اندازی شده‌اند.

کمیسیون اوراق بهادار و بورس به دلایل مربوط به حفاظت سرمایه‌گذاران، کنترل بازار و سایر مشکلات تنظیمی هنوز یک ETF اسپات بیت کوین را تأیید نکرده است. چندین شرکت مانند BlackRock، WisdomTree و Fidelity، درخواست‌هایی را برای ETF بیت‌کوین ارسال کرده‌اند و منتظرند ببینند آیا در مقطعی مورد تایید قرار خواهند گرفت یا خیر.

آیا انواع دیگری از ETF های رمزنگاری فراتر از بیت کوین وجود دارند؟

محصولات مبادله‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده (ETP) در خارج از ایالات متحده، از جمله ETF‌ هایی هستند که امکان دسترسی به مجموعه‌ای از ارزهای رمزنگاری‌شده به جز بیت‌کوین را فراهم می‌کنند. این محصولات به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهند تا به ارزهای مختلف رمزنگاری‌شده و دارایی‌های مرتبط با آن‌ها دسترسی پیدا کنند و از تنوع در فضای دارایی دیجیتال بهره‌مند شوند.

در ایالات متحده، ETFهایی وجود دارد که به ارزهای دیجیتال دیگر مانند اتریوم مرتبط هستند، اما همه فقط برای محصولات مرتبط با معاملات فیوچرز هستند.

تاریخچه درخواست‌های ETF بیت کوین

تاریخ توضیحات
ژوئیه ۲۰۱۳ اولین تلاش برای ETF بیت کوین توسط کامرون و تایلر وینکلووس انجام شد که Winklevoss Bitcoin Trust را پیشنهاد کردند. SEC رسماً این پیشنهاد را در مارس ۲۰۱۷ رد کرد.
جولای ۲۰۱۳ مدت کوتاهی پس از پیشنهاد ETF توسط برادران Winklevoss، سالید اکس پیشنهادی برای صندوق بیت کوین خود ارائه کرد. حتی پس از اینکه SolidX با مدیر صندوق محبوب VanEck همکاری کرد، پیشنهاد VanEck SolidX Bitcoin Trust رسماً در ژانویه ۲۰۱۹ پس گرفته شد.
جولای ۲۰۱۷ Grayscale به طور رسمی در ژوئیه ۲۰۱۷ درخواست خود را برای صندوق بیت‌کوین Grayscale (OTCQX:GBTC) ارائه کرد. سه ماه بعد، Grayscale درخواست خود را از SEC لغو کرد و تصمیم گرفت صندوق خود را در بازار OTC لیست کند. تا به امروز، صندوق GBTC بزرگترین و محبوب‌ترین صندوق بیت‌کوین است، اما هنوز در یکی از صرافی‌های اصلی آمریکا لیست نشده است.
سپتامبر ۲۰۱۷ درخواست برای دو ETF بیت کوین توسط ProShares ارسال شد. هر دو پیشنهاد به همراه هفت ETF پیشنهادی دیگر بیت کوین توسط SEC در آگوست ۲۰۱۸ رد شدند.
دسامبر ۲۰۱۷ هم Direxion و هم GraniteShares درخواست هایی را برای ETF های بیت کوین به SEC ارسال کردند. هر دو در آگوست ۲۰۱۸ رد شدند.
ژانویه ۲۰۱۹ Bitwise در ژانویه ۲۰۱۹ صندوق Bitwise Bitcoin ETF Trust را پیشنهاد داد. SEC حدود نه ماه بعد از ارائه این پیشنهاد را رد کرد.
ژانویه ۲۰۱۹ Wilshire Phoenix یک رویکرد منحصر به فرد را برای صندوق بیت کوین پیشنهاد کرد. این شرکت امیدوار بود که سرمایه گذاری وجوه در بیت کوین و اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده بر SEC پیروز شود، اما این پیشنهاد در فوریه ۲۰۲۰ رد شد.
فوریه ۲۰۱۹ Realty Shares ETF Trusts یک صندوق بیت کوین را پیشنهاد کرد که حداکثر ۲۵٪ از کل دارایی های خود را در قراردادهای فیوچرز بیت کوین سرمایه گذاری می کرد. SEC شرکت را مجبور کرد تا تنها دو روز پس از آن، پیشنهاد خود را پس بگیرد.
ژوئن ۲۰۲۰ WisdomTree درخواستی برای یک صندوق کالا ارائه کرد که حداکثر ۵٪ از دارایی های خود را در معاملات فیوچرز بیت کوین سرمایه گذاری می کرد.
دسامبر ۲۰۲۰ جی کلیتون، رئیس SEC از سمت خود کنار رفت.در ژانویه ۲۰۲۱، رئیس جمهور جو بایدن، رئیس سابق کمیسیون تجارت آینده کالا، گری گنسلر را به عنوان جایگزین کلیتون معرفی کرد.
دسامبر ۲۰۲۰ درخواست دوباره VanEck برای ثبت ETF بیت کوین
ژانویه ۲۰۲۱ درخواست Valkyrie برای لیست شدن صندوق بیت کوین در بورس نیویورک
فوریه ۲۰۲۱ درخواست NYDIG برای ETF بیت کوین در تاریی که قیمت بین کوین اولین بار به ۵۰ هزار دلار رسید.
مارس ۲۰۲۱ ثبت نام Fidelity برای Wise Origin Bitcoin Trust

 

همچنین بخوانید: کوین‌بیس به دنبال پیدا کردن پایگاه نظارتی جهانی در ایرلند برای مقابله با افزایش کنترل ایالات متحده

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.