ارز دیجیتال 604 فارکس 174
ارزش بازار 2,506,792,019,946
حجم معاملات 90,038,431,888
دامیننس
BTC: 55%
ETH: 15%
بیت کوین $66,738.28
بیت کوین DeFi ارز دیجیتال
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 19 زمان مطالعه: 5 دقیقه

بیت‌کوین برای گسترش نیاز به DeFi و برنامه‌های کاربردی دارد

بیت‌کوین برای گسترش نیاز به DeFi و برنامه‌های کاربردی دارد

به گفته توسعه‌دهندگان شبکه‌های لایه ۲ بیت‌کوین، بیت‌کوین (BTC) تنها در صورتی می‌تواند شانس پذیرش انبوه را داشته باشد که به روی دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) ۵۷ میلیارد دلاری باز شود.

ماشین مجازی بیت کوین، SatoshiVM، Spiderchain و BitVM از جمله مواردی هستند که اخیرا با هدف گسترش عملکرد بیت کوین ظهور کرده اند.

در حالی که بیت کوین نقش یک ارز، یک «طلای دیجیتال» و اخیراً یک پلتفرم برای میزبانی مصنوعات دیجیتالی (Bitcoin Ordinals) را ایفا می کند، توسعه دهندگان به کوین تلگراف می گویند که موارد استفاده تاثیرگذارتری برای بلاک چین وجود دارد که هنوز محقق نشده است.

بنیانگذار مستعار ماشین مجازی بیت کوین (BVM) معروف به «punk3700» گفت: «محدود کردن توسعه‌دهندگان به پرداخت‌های P2P، اکتشاف خلاقانه را خفه می‌کند و به طور بالقوه موارد استفاده ارزشمند را حذف می‌کند».

Punk3700 ماشین مجازی بیت کوین را تأسیس کرد، که در ژانویه ۲۰۲۳ پدیدار شد - با استفاده از معماری "متا پروتکل" لایه 2 بیت کوین ماژولار، به هر کسی اجازه می داد بلاک چین لایه دوم سفارشی خود را روی بیت کوین ایجاد کند.این راه حل، ماشین مجازی اتریوم (EVM) را به بیت کوین متصل می کند.

بنیانگذار BVM بر نیاز واقعی برای ایجاد یک لایه مصرف کننده بر روی بیت کوین برای استفاده از پتانسیل کامل شبکه تأکید کرد و افزود که برنامه های DeFi کلیدی هستند، حتی اگر بتوانند «بازیگران بد» را به اکوسیستم بیاورند.

«دنیای غیرمتمرکز باید به توسعه‌دهندگان قدرت بدهد تا بتوانند آزادانه با خودمختاری در مقیاس تولیدات خود بسازند.»

«آزمون و خطا وجود خواهد داشت، اما تنها در این صورت است که می‌توانیم شانس پذیرش انبوه بیت‌کوین را داشته باشیم.»

سال گذشته، ویلم شرو، موسس شرکت زیرساخت‌های زنجیره‌ای متقاطع بوتانیکس لبز، که زنجیره عنکبوتی را ایجاد کرد، استدلال کرد که پتانسیل بیت‌کوین برآورده نمی‌شود مگر اینکه بتواند به سیستم مالی گسترده‌تر متصل شود.

در اوایل سال ۲۰۲۳، آزمایشگاه بوتانیکس کار بر روی زنجیره عنکبوتی که لایه اثبات سهام دوم که پل های EVM به EVM را پیاده سازی می کند را آغاز کرد تا بیت کوین را قادر به تعامل با EVM کند. شبکه آزمایشی عمومی آن به طور رسمی در ۲۹ نوامبر راه اندازی شد.

شرو استدلال کرد که اتصال بیت کوین به دارایی های دنیای واقعی مبتنی بر اتریوم، استیبل کوین ها، DeFi و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) از طریق EVM اولین گام در این مسیر است.

«این تلاش مقدار زیادی ارزش و توسعه آماده برای وقوع است.»

انتقاد از SatoshiVM

در همین حال، یک پروژه اجتماعی-محور لایه دو دیگری روی یک راه حل لایه-دو سازگار با EVM برای بیت کوین کار می کند که توسط مجموعه های دانش صفر پشتیبانی می شود - هرچند که با بحث و جدل بر سر راه اندازی توکن اخیر مواجه شده است.

SatoshiVM که در سال ۲۰۲۳ راه اندازی شد، تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار کیف پول منحصر به فرد جمع آوری کرده و بیش از ۴.۲ میلیون تراکنش را پردازش کرده است و می تواند هر دو اکوسیستم بیت کوین و EVM را به هم متصل کند.

همچنین بخوانید: سوان بیت کوین بازوی ماینینگ را معرفی می کند

توکن SAVM مورد انتظار آن در ۱۹ ژانویه ارائه شد. یکی از مشاوران SatoshiVM، MacnBTC متهم شد که از راه اندازی توکن توسط Ape Terminal «میلیون ها سود» به دست آورده است، که آنها این موضوع را رد کردند.

این انتقاد باعث افت تا ۳۸٪ قیمت توکن SAVM شد.

با این حال، همه پروژه‌ها نمی‌خواهند گسترش یکسانی را برای بیت‌کوین ببینند.

یک ماشین مجازی دیگر مبتنی بر بیت کوین در 9 اکتبر رونمایی شد، پروژه ای که توسط رابین لینوس، سرپرست پروژه ZeroSync راه اندازی شد.

با این حال، هدف آن افزایش سرعت تراکنش بیت کوین به جای اجرای قراردادهای هوشمند و پر شدن بیت کوین با توکن های شبیه به EVM بوده است.

یکی از توسعه دهندگان BitVM، Super Testnet در مصاحبه ای در اکتبر با کوین تلگراف توضیح داد: «من نمی خواهم همه چیز را از اکوسیستم اتریوم ببینم زیرا بیشتر آن‌ها طرح های پانزی هستند.»

Super Testnet با ایجاد یک صرافی غیرمتمرکز بر روی بیت کوین مخالف بود و استدلال می کرد که این یک «گام به عقب» برای شبکه است.

با این حال، Punk3700 استدلال می‌کند که از آنجایی که بیت‌کوین بومی فاقد یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره و ماشین‌های مجازی است، منطقی است که در بالای آن یکی بسازیم زیرا «بیت‌کوین برند کاربردی کاملی است».

آنها گفتند که ظهور کتیبه های Ordinals به عنوان یک برنامه کاربردی بدون پرداخت در بیت کوین، نمونه ای از این موضوع است.«ما به طور مستقیم تجربه کردیم که چقدر مردم برای موارد استفاده بیشتر در بیت کوین هیجان زده شده اند!»

این چهره مستعار می‌گوید اپلیکیشن‌های GameFi، SocialFi، هنر و هوش مصنوعی قبلاً بر روی BVM ساخته شده‌اند.

الکس میلر، مدیرعامل Hiro که مجموعه‌ای از ابزارها را برای ساخت روی پروژه لایه ۲ بیت کوین ارائه می‌دهد، قبلاً به کوین تلگراف گفته بود که ما نباید تعجب کنیم که توسعه‌دهندگان بیت‌کوین را قابل برنامه‌ریزی می‌کنند، زیرا این همان چیزی است که ساتوشی ناکاموتو متصور بود:

خود ساتوشی در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ نوشت که پیش‌بینی کرده بود که لایه‌های اضافی و زنجیره‌های اضافی بر روی آن ساخته می‌شوند تا همه این نوع برنامه‌ریزی‌ها را فراهم کنند.
 

همچنین بخوانید: بنیان گذار مولارز می گوید ساتوشی یک میلیون بیت کوین در اختیار دارد

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.