ارز دیجیتال 606 فارکس 174
ارزش بازار 2,506,500,401,468
حجم معاملات 149,248,696,561
دامیننس
BTC: 54%
ETH: 15%
بیت کوین $66,285.06
بیت کوین ارز دیجیتال رمزارز
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 16 زمان مطالعه: 4 دقیقه

هاوینگ بیت کوین: تکرار تاریخ یا مسیری نو؟

هاوینگ بیت کوین: تکرار تاریخ یا مسیری نو؟

برای اولین بار، هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) بیت کوین درست پس از یک سقف قیمتی جدید رخ می دهد. از لحاظ تاریخی، هر هاوینگ بیت کوین - یک مکانیزم ضد تورمی که توسط ساتوشی ناکاموتو در کد این ارز رمزنگاری شده است - یک یا دو سال قبل از یک سقف قیمتی جدید رخ داده است.

این تا حدودی به این دلیل است که هاوینگ، پاداش بلاکی که به استخراج کنندگان پرداخت می شود را به نصف کاهش می دهد، تعداد بیت کوین های جدیدی که ایجاد می شوند را کاهش می دهد و به طور تئوری بیت کوین را کمیاب تر می کند. به عنوان مثال، با نزدیک شدن به آخرین هاوینگ، پاداش بلاک از ۶.۲۵ بیت کوین (BTC) به ۳.۱۲۵ BTC کاهش خواهد یافت.

به گفته برخی از ناظران بازار، سه هاوینگ قبلی بیت کوین در آستانه رسیدن به بالاترین قیمت تاریخ رخ داد که سپس منجر به کاهش قیمت شد - تا اینکه هاوینگ بعدی به راه اندازی یک رالی دیگر کمک کرد. اما هاوینگ آینده این روند را شکسته است. برای اولین بار در تاریخ خود، بیت کوین در ماه جاری با عبور از ۷۰ هزار دلار، بالاترین قیمت تاریخ را در آستانه هاوینگ ثبت کرد.

بلاک‌ورکس بررسی کرد که قیمت بیت کوین به هاوینگ‌های قبلی چگونه واکنش نشان داده است. در اینجا یافته های ما آمده است:

۲۸ نوامبر ۲۰۱۲: ۵۰ BTC به ۲۵ BTC

تقریبا چهار سال پس از استخراج اولین بلاک بیت کوین، شبکه اولین هاوینگ خود را تجربه کرد. جامعه نوظهور بیت کوین مطمئن نبود که آیا کاهش عرضه باعث افزایش قیمت ها می شود یا اینکه هاوینگ قبلا در قیمت لحاظ شده است، همانطور که ویتالیک بوترین نوجوان در آن زمان در مجله بیت کوین بیان کرد. دارندگان بیت کوین در سراسر جهان برای جشن گرفتن هاوینگ دور هم جمع شدند.

بر اساس داده‌های تریدینگ ویو، بیت کوین که در آستانه اولین هاوینگ در نوامبر ۲۰۱۲ حدود ۱۲ دلار معامله می شد، تا آوریل ۲۰۱۳ به ۲۲۹ دلار و سپس تا نوامبر سال بعد به حدود ۱۱۳۲ دلار رسید. به دنبال فروپاشی صرافی ژاپنی Mt. Gox، قیمت بیت کوین در سه سال پس از ان در محدوده صدها دلار باقی ماند.

۹ جولای ۲۰۱۶: ۲۵ BTC به ۱۲.۵ BTC

تا سال ۲۰۱۶، تعدادی از ارزهای رمزنگاری جدید ظهور کرده بودند. اندکی پس از هاوینگ دوم، اتریوم به دنبال هک فاجعه بار DAO دچار یک هارد فورک شد. دیدگاه دارندگان بیت کوین در مورد اینکه چگونه هاوینگ دوم بر قیمت بیت کوین تأثیر خواهد گذاشت همچنان متفاوت بود. کاربری چند ساعت قبل از هاوینگ پاداش بلاک در انجمن BitcoinTalk نوشت: «در حال حاضر، من ناامید هستم.»

قیمت بیت کوین پس از هاوینگ دوم برای چند ماه به تدریج افزایش یافت و سپس در می ۲۰۱۷ شتاب گرفت. تا دسامبر ۲۰۱۷، بیت کوین به بالاترین قیمت تقریباً ۱۹۱۸۸ دلار رسید، رویدادی که یک سال و نیم پس از هاوینگ رخ داد.

همچنین بخوانید: هاوینگ بیت کوین؛ سه گام کلیدی برای سرمایه گذاران

۱۱ می ۲۰۲۰: ۱۲.۵ BTC به ۶.۲۵ BTC

با رسیدن به سومین هاوینگ، بیت کوین بیش از یک دهه قدمت داشت و به کالایی شناخته شده‌تر تبدیل شده بود. سام بنکمن-فرید، بنیانگذار یک صرافی ارز دیجیتال جدید در توییتر نوشت: «سلام بچه ها، فکر می کنم امروز هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد، مطمئن نیستم که شنیده باشید.» نشریه بازار TD Ameritrade مقاله ای منتشر کرد که در آن تردید وجود داشت که آیا هاوینگ قبلا در قیمت لحاظ شده است یا خیر.

باز هم اینطور نبود.

قیمت بیت کوین از حدود ۸۵۰۰ دلار در هاوینگ می ۲۰۲۰ به بیش از ۴۰۰۰۰ دلار تا ژانویه ۲۰۲۱ افزایش یافت. بیت کوین در آوریل به بالاتر از ۶۳۰۰۰ دلار رسید و قبل از رسیدن به بالاتر از ۶۷۰۰۰ دلار در نوامبر ۲۰۲۱، نه سال پس از اولین هاوینگ، به اوج خود رسید.

آوریل ۲۰۲۴: ۶.۲۵ بیت کوین به ۳.۱۲۵ بیت کوین

در حالی که به نظر می‌رسد در این برهه زمانی، زیر سوال بردن منجر شدن هاوینگ بعدی بیت کوین به افزایش قیمت، کاری بیهوده است، اما شرایط این بار به طور قابل توجهی متفاوت است. با نهایی شدن مجوز صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت کوین (ETF) توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در ژانویه، بیت کوین وارد یک روند صعودی مستمر شد و به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی بیش از ۷۳ هزار دلار دست یافت.

این وضعیتی بی‌سابقه برای هاوینگ‌ها اس، چرا که در گذشته، هاوینگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتاد که قیمت بیت کوین بسیار پایین‌تر از اوج قبلی خود بود.

منبع: Blockworks.co

همچنین بخوانید: بیت کوین ۶۹ هزار دلاری؛ جبران افت آوریل بیت کوین با رشدی ۵ درصدی

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.