ارز دیجیتال 602 فارکس 174
ارزش بازار 2,418,623,731,552
حجم معاملات 126,716,548,296
دامیننس
BTC: 53%
ETH: 17%
بیت کوین $62,928.51
شبکه غیر‌متمرکز DeFi ارز دیجیتال
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 5 زمان مطالعه: 4 دقیقه

دنیای DeFi در دادگاه؛ تقلب ۱۱۰ میلیون دلاری ایزنبرگ

دنیای DeFi در دادگاه؛ تقلب ۱۱۰ میلیون دلاری ایزنبرگ

این دادگاه دو هفته‌ای، استراتژی دولت در به تصویر کشیدن معاملات پیچیده ارزهای دیجیتال به عنوان کلاهبرداری ساده را به چالش خواهد کشید.

دادگاه کیفری آوی ایزنبرگ، معامله‌گر ارز دیجیتال، به جرم تقلب و دستکاری بازار، روز سه‌شنبه پس از انتخاب هیئت منصفه ۱۵ نفره توسط قاضی فدرال، آغاز می‌شود. اعضای این هیئت منصفه شامل یک فروشنده کتاب‌های کمیاب، یک مدیر موسیقی دبستان و حداقل دو متخصص امور مالی هستند.

این دادگاه که انتظار می‌رود دو هفته به طول انجامد، مشخص خواهد کرد که آیا ایزنبرگ در اکتبر ۲۰۲۲ با اجرای یک «استراتژی معاملاتی بسیار سودآور» که به بازار مانگو مارکتز، پلتفرم محبوب روی ارزهای دیجیتال بر بستر بلاکچین سولانا ضربه زد، قانون را زیر پا گذاشته است یا خیر.

این دادگاه نشان‌دهنده‌ی تحول در تلاش‌های دولت برای نظارت بر جرائم ادعایی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است، بخشی از فضای معاملات ارز دیجیتال که با شعار «کد، قانون است» اداره می‌شود. مانگو مارکتز برخلاف نمونه‌های مشابه خود در امور مالی متمرکز مانند کوین‌بیس، به شدت کنترل نمی‌شود. در عوض، معاملات، استقراض‌ها و وام‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند انجام می‌شوند.

ایزنبرگ متهم است با دستکاری قیمت توکن MNGO و سپس استقراض تقریباً کل سپرده‌های Mango در مقابل موقعیت خود، به طور غیرقانونی با قراردادهای آتی مانگو مارکتز بازی کرده است. او با ۱۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال که افراد دیگر در این پلتفرم سپرده گذاری کرده بودند فرار کرد و بعداً بخشی از آن را در ازای وعده‌ی عدم پیگرد قانونی توسط حامیان Mango بازگرداند.

اما به آن وعده عمل نشد.

مذاکره یا اخاذی؟

دادستان‌ها و تیم دفاعی ایزنبرگ در دادگاه روز دوشنبه، به شهادت آینده‌ی دافید دوریراج، بنیان‌گذار Mango اشاره کردند. دادستان‌ها گفتند او پس از معامله‌ی ایزنبرگ برای کمک با یک مذاکره‌کننده‌ی باج‌افزار صحبت کرده است. آن‌ها استدلال کردند که این واقعیت می‌تواند به هیئت منصفه کمک کند تا درک کنند که دوریراج مذاکرات را به عنوان یک معامله‌ی عادلانه بین دو طرف در نظر نمی‌گرفت، بلکه آن را یک موقعیت گروگان‌گیری می‌دید که هر لحظه می‌توانست منفجر شود.

قاضی آرون سوبرامانیان تا حدی با تیم دفاعی ایزنبرگ موافقت کرد و به دولت گفت که موضوع مذاکره‌کننده‌ی باج‌افزار را مطرح نکند تا مبادا بر هیئت منصفه تأثیر منفی بگذارد. اما او گفت که اگر تیم دفاعی با مطرح کردن «عادلانه بودن» مذاکرات، راه را باز کند، دادستان‌ها می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

طرفین بر سر کلمه‌ی «دستکاری»، استفاده‌ی بالقوه‌ی آن توسط شاهدان و وجود آن در اسناد شرایط خدمات آنلاین با هم بحث کردند. آن‌ها همچنین درباره‌ی عبارت «مجبوریت» معامله‌گران در مانگو مارکتز هنگام فعالیت در این سایت با هم درگیر شدند. آیا آن کلمه یک مفهوم حقوقی بود یا اشاره‌ای به نتایج اجرای یک تراکنش در یک قرارداد هوشمند؟

همچنین بخوانید: موفقیت‌ آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی جمهوری پالائو توسط ریپل

بحث در مورد جزئیات اصطلاحات تخصصی، پیچیدگی‌های پیش روی این دادگاه را که استراتژی اخیر دولت در ارائه‌ی تخلفات پیچیده‌ی ارز دیجیتال به عنوان موارد ساده‌ی کلاهبرداری را آزمایش می‌کند، پیش‌بینی می‌کند. دولت فدرال در پیگرد قانونی سم بنکمن-فرید در سال گذشته و همچنین در پرونده‌ی تقلب مدنی اخیر علیه «ترافُرم لبز» و Do Kwon نیز از این تاکتیک استفاده کرد.

اما پرونده‌ی ایزنبرگ شاید حتی عمیق‌تر به سوالات فلسفی و عملی درباره‌ی معاملات توکن‌ها در بلاکچین‌های بدون نیاز به مجوز می‌پردازد. این اولین دادگاه کیفری فدرال است که شامل یک معامله‌گر DeFi می‌شود که متهم است با زیر پا گذاشتن قوانین ایالات متحده در بخشی فعالیت کرده که زمانی خود را خارج از دسترس آن می‌دید.

داخل دادگاه

اعضاء بالقوه هیئت منصفه چندان از گذراندن روز کسوف در طبقه پانزدهم دادگاه فدرال راضی به نظر نمی‌رسیدند. یکی از آن‌ها گفت که قرار بوده به جای اینکه در جایگاه هیئت منصفه بنشیند، این رویداد نسل را در موزه علوم تماشا کند. قاضی در یک مقطع زمانی گفت که در اوج کسوف چراغ‌ها را خاموش می‌کند، اما این کار را نکرد.

عده زیادی از آن‌ها با عینک‌های مخصوص کسوف آمده بودند. آن‌ها توانستند در حالی که قاضی و وکلا در مورد رد چالش‌‌هایی بدون دلیل با هم صحبت می‌کردند، چند دقیقه‌ای از این عینک‌ها استفاده کنند. اعضاء بالقوه هیئت منصفه، خبرنگاران و حتی کلانتر آمریکایی به نوبت از پنجره‌های بلند به خورشید (نیمه پوشیده) نگاه می‌کردند.

قاضی بعداً به دادگاه گفت:

«می‌توانید دوباره در ۲۰ سال دیگر آن را ببینید.»

منبع: CoinDesk

همچنین بخوانید: دعوت کانسنسیس از شرکت های بزرگ فناوری برای پیوستن به شبکه زیرساخت غیرمتمرکز

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.