ارز دیجیتال 603 فارکس 174
ارزش بازار 2,520,322,727,664
حجم معاملات 116,242,649,995
دامیننس
BTC: 54%
ETH: 15%
بیت کوین $66,899.32
بیت کوین ارز دیجیتال رمزارز
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 11 زمان مطالعه: 6 دقیقه

پانزدهمین سالروز انتشار اوراق سفید بیت کوین؛ میراث ساتوشی ناکاموتو هنوز زنده است

پانزدهمین سالروز انتشار اوراق سفید بیت کوین؛ میراث ساتوشی ناکاموتو هنوز زنده است

ساتوشی در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ در ایمیلی نوشت: «من روی یک سیستم پول الکترونیکی جدید کار می‌کنم که کاملاً همتا به همتا، بدون شخص ثالث و قابل اعتماد است».

امروز پانزده سال از زمانی که خالق ناشناس بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، اوراق سفید بیت‌کوین را در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ به یک لیست ایمیل از رمزنگارها به اشتراک گذاشته است سپری شده است - تاریخی که هر سال به عنوان هالووین هم نیز جشن گرفته می‌شود.

«ساتوشی در جمله ابتدایی، قبل از ارتباط دادن این سند با عنوان «بیت کوین: پول الکترونیکی همتا به همتا» گفت: «من در حال کار روی یک سیستم پول الکترونیکی جدید هستم که کاملا همتا به همتا بوده و به هیچ نهاد معتبری نیاز ندارد».

این اوراق سفید،  سیستمی غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد که می‌تواند تراکنش‌های همتا به همتا را تسهیل کرده و مشکل «هزینه مضاعف» که اغلب با ارز دیجیتال مرتبط است را حل کند.

دستیابی به این هدف از طریق شبکه ای از گره ها برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش ها از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار، تنها دو ماه بعد در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ راه اندازی شد.

بیت کوین چگونه متولد شد

پیشرفت علمی کامپیوتر ساتوشی به پشتوانه سایر پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه رمزنگاری و پول الکترونیکی رخ داد.

اولین مرجع ذکر شده در اوراق سفید بیت کوین، اختراع «وی دای» از B-money است، سیستم پولی الکترونیکی همتا به همتا است که هرگز راه اندازی نشد اما با این وجود نقش کلیدی در برنامه های ساتوشی برای بیت کوین را داشت.

همانند بیت‌کوین، B-money پیشنهاد کرد که شرکت‌کنندگان در سیستم یک پایگاه داده از مانده حساب‌ها نگهداری کنند که باعث ردگیری مالکیت پول می شود. تراکنش ها با یک پیام برای همه شرکت کنندگان آغاز و تکمیل می شوند که موجودی حساب افراد درگیر در یک تراکنش خاص را به روز می کند.

از بسیاری جهات، می‌توان این موضوع را پیش‌روی گره‌های پروتکل بیت‌کوین دانست که سابقه ای از زنجیره بلوک در حال رشد مداوم را حفظ می‌کنند.

این فرآیند مستلزم اثبات کار است، شکلی از اثبات رمزنگاری که در آن یکی از طرفین به دیگران ثابت می کند که مقدار مشخصی از تلاش محاسباتی خاص صرف شده است.

ساتوشی با استناد به اختراع Hashcash توسط آدام بک در سال ۱۹۹۷ که شامل اثبات کار برای محدود کردن هرزنامه ایمیل و حملات انکار سرویس بود، این شیوه را در بیت کوین پیاده‌سازی کرد.

سایفرپانک‌ها و پدران بیت‌کوین:
هال فینی: اثبات کار قابل استفاده مجدد
آدام بک: هش‌کش
وی دای: B-money
دیوید چام: دیجی‌کش
نیک سزابو: بیت‌گلد
فیل زیمرمن: پی‌جی‌پی
برام کوهن: بیت‌تورنت
تیم می: منشور کریپتو-آنارشیست
و ساتوشی ناکاموتو: بیت‌کوین

نشان‌های زمانی، ویژگی اصلی دیگر بیت‌کوین هستند که توسط ساتوشی با موفقیت اجرا شد.

سرور نشان‌زمان بیت‌کوین به این صورت عمل می‌کند که یک هش - شبیه به یک شماره سریال منحصربه‌فرد - از یک بلوک معاملات را می‌گیرد و وقتی بلوک به زنجیره بلوک بیت‌کوین اضافه می‌شود، به آن نشان‌زمان می‌دهد.

هش‌ها به صورت رمزنگاری، یک بلوک را به بلوک بعدی متصل می‌کنند و تمامیت داده‌های بیت‌کوین را تضمین می‌کنند. نشان‌های زمانی همچنین از تکثیر دوباره در بیت‌کوین جلوگیری می‌کنند و شبکه را غیرقابل تغییر و ناشکست‌پذیر می‌کنند.

ساتوشی در اجرای نشان‌زمانی در پروتکل بیت‌کوین از کارهای هنری ماسیاس، اسکات استورنتا، استوارت هابر و دیو بایر استفاده کرد.

در همین حال، بیت‌کوین از درخت‌های مرکل برای تأیید داده‌های معاملات با استفاده از امضاهای دیجیتال پیاده‌سازی شدند. همچنین نشان‌های زمانی از هزینه مضاعف بیت کوین جلوگیری می کند و شبکه را ضد دستکاری و تغییرناپذیر می کند.

دیوید چام - «دیجی‌کش» ۱۹۹۵
آر.سی.مرکل - «پروتکل‌های برای سیستم‌های رمزنگاری کلید عمومی» ۱۹۸۰
آدام بک - «هش‌کش» - «یک مقابله با شلیک خدمت» ۲۰۰۲
نیک سزابو - «بیت‌گلد» ۲۰۰۵
وی دای - «بی-پول» ۱۹۹۸
ساتوشی ناکاموتو - «بیت‌کوین: یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا»

جیمسون لوپ، مدافع بیت کوین و سایفرپانک، قبلاً به کوین تلگراف گفته بود که باید به پروژه های اولیه ای که راه را برای بیت کوین هموار کردند، اعتبار داده شود.

همچنین بخوانید: السالوادور کشور دوستدار بیت کوین می تواند به «سنگاپور قاره آمریکا» تبدیل شود

با این حال، نبوغ در ساتوشی تلفیق همه این قطعات در یک سیستم کاملاً کاربردی بود، لوپ گفت:

«هیچ تکه‌ای از پازل وجود ندارد که به نظر من مهم‌تر از بقیه باشد. نبوغ ناکاموتو هیچ یک از اجزای منفرد بیت کوین نبود، بلکه روش پیچیده ای بود که در کنار هم قرار می گیرند تا جانی به سیستم بدهند.»

بیت کوین چه کرد

بیت کوین در آن زمان یکی از اولین اختراعاتی بود که از رمزنگاری برای جداسازی موفقیت آمیز پول از دولت استفاده کرد. اختراع ساتوشی به کاربران این امکان را داد تا به طور موثر بانک ها و موسسات مالی را دور بزنند تا با دیگران در سراسر جهان معامله کنند.

اولین تراکنش در دنیای واقعی که با بیت کوین (BTC) پرداخت شد، توسط لازلو هانیچ در می ۲۰۱۰ انجام شد که دو پیتزا به قیمت ۱۰۰۰۰ بیت کوین خرید.

رسانه های جریان اصلی در روزهای اولیه استفاده فزاینده از بیت کوین توسط مجرمان برای پولشویی را برجسته کردند، اما این روایت همچنان در حال تغییر است.

بیت‌کوین به طور فزاینده‌ای در سراسر جهان پذیرفته شده است. در سپتامبر ۲۰۲۱، به عنوان واحد پول قانونی در السالوادور تصویب شد.

رئیس جمهور بوکل به تازگی اعلام کرد که شهر جدید بیت کوین در السالوادور ساخته می شود.

بیت‌کوین واحد پول قانونی خواهد بود. مالیات درآمدی، سود سرمایه‌ای و مالیات مالکیت ۰٪ خواهد بود.

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) به میزان ۱۰٪ به عنوان یک منبع اصلی درآمد شهر عمل خواهد کرد.

این شهر از طریق «باند بیت کوین» تأمین مالی خواهد شد.

چندین مؤسسه مالی به تازگی درخواست داده‌اند که صندوق‌های معاملاتی بیت‌کوین (ETF) نقدینگی در ایالات متحده ارائه دهند، در حالی که دیگران ETF‌های بیت‌کوین خود را در اروپا راه‌اندازی کرده‌اند.

چندین توسعه‌ای اجرا شده تا به بیت‌کوین کمک کند ارتقا یابد و موارد کاربردی بیشتری به شبکه بیاورد.

شبکه لایتنینگ در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد تا سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین را با کم کردن محاسبات خارج از زنجیره افزایش دهد.

مانند ارقام غیر قابل معامله، اردینال‌ها در ژانویه بر روی بیت‌کوین راه‌اندازی شدند که این امکان را در نوامبر ۲۰۲۱ با تغییر نرم‌افزار تاپروت فراهم کرد.

قیمت بیت کوین نیز در حال افزایش است.

بیت کوین که در سال ۲۰۰۹ با قیمتی ارزان به اندازه یک پنی شروع به کار کرد، چندین چرخه نزولی را پشت سر گذاشت و نوسان قیمت آن در برخی موارد به ۸۸ درصد رسید.

در حال حاضر قیمت BTC ۳۴٬۳۵۰ دلار است که ۵۰٪ پایین‌تر از بیشترین قیمت تاریخی آن که در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ به ۶۹٬۰۰۰ دلار رسیده بود، است.

همچنین بخوانید: دلایل پشت پرده رشد بیت کوین تا ۳۵ هزار دلار غیر از تایید ETF

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.