ارز دیجیتال 605 فارکس 174
ارزش بازار 2,428,962,043,734
حجم معاملات 138,250,086,224
دامیننس
BTC: 53%
ETH: 16%
بیت کوین $63,170.34
بیت کوین ارز دیجیتال رمزارز
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 5 زمان مطالعه: 4 دقیقه

پیشنهاد OP_CAT گامی بزرگ به سوی بیت کوین هوشمند!

پیشنهاد OP_CAT گامی بزرگ به سوی بیت کوین هوشمند!

تلاشی جدی برای آوردن قابلیت قرارداد هوشمند شبیه به اتریوم به بیت‌کوین با نام OP_CAT بالاخره یک «شماره BIP» دریافت کرد: ۳۴۷. این اولین قدم برای راه‌اندازی واقعی ارتقاء نرم‌افزاری پیشنهادی طولانی‌مدت است.

این اولین گام برای بازگرداندن قابلیت‌هایی است که خالق بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، در سال ۲۰۱۰ حذف کرد. اتان هیلمن، یکی از همکاران نویسنده این پیشنهاد در کنار آرمین صبوری، در مصاحبه‌ای گفت: «دریافت یک شماره BIP به معنای اجماع جامعه نیست. این کار فقط بحث و نوشتن نرم‌افزار حول این پیشنهاد را آسان‌تر می‌کند زیرا اکنون این پیشنهاد یک شناسه عددی منحصر به فرد دارد که همه بر سر آن توافق دارند.»

به عبارت دیگر، اختصاص یافتن BIP ۳۴۷ به این معنی است که بحث در مورد این پیشنهاد جنجالی سرانجام می‌تواند به طور جدی آغاز شود. از یک طرف کسانی هستند که می‌خواهند شبکه بیت‌کوین را فقط برای تراکنش‌های مالی رزرو کنند؛ از طرف دیگر کسانی هستند که می‌خواهند چیزهای جدیدی روی زنجیره بسازند، که طرفداران OP_CAT تنها بخش کوچکی از آن‌ها هستند.

OP_CAT سابقه طولانی در محافل بیت‌کوین دارد. این قابلیت در ابتدا به عنوان یکی از اولین کدهای op (مخفف operational codes - اساسا میانبرهای برنامه‌نویسی داخلی در بیت‌کوین) گنجانده شد، اما خود ساتوشی ناکاموتو پس از نگرانی‌هایی در مورد استفاده بیش از حد حافظه و احتمال ایجاد آسیب‌پذیری‌ها، این قابلیت را در سال ۲۰۱۰ حذف کرد.

اما در سال‌های اخیر، به ویژه پس از انتشار پروتکل اردینالز (Ordinals) که تمایل توسعه‌دهندگان به ساخت‌وساز روی زنجیره را تقویت کرد، طرفداران دوباره به OP_CAT به عنوان راهی برای افزایش قابلیت‌های ساخت‌وساز با استفاده از بیت‌کوین روی آورده‌اند. سایر پیشنهادات شامل مواردی مانند CTV توسعه‌دهنده بیت‌کوین، جرمی روبین و راه‌حل‌های مقیاس‌بندی غنی از ویژگی مانند استکز و آرک می‌شود.

هیلمن و صبوری در سال ۲۰۲۲ شروع به مطالعه برای معرفی مجدد OP_CAT کردند و برای اولین بار یک سال بعد در لیست پستی بیت‌کوین از طریق یک سافت‌فورک سازگار با گذشته پیشنهاد راه‌اندازی آن را دادند. این ایده بازتعریف و گسترش بر روی یک کد موجود به نام «OP_SUCCESS126» بدون نیاز به هاردفورک زنجیره است.

اگر این پیشنهاد تصویب شود، قراردادهای OP_CAT می‌توانند امکان ایجاد برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر و تنظیمات چند امضایی را در بیت‌کوین فراهم کنند. این کار با معرفی «قراردادها» یا قوانینی که برای تعیین نحوه عملکرد یک تراکنش خاص در بیت‌کوین قابل ایجاد هستند، انجام می‌شود.

هیلمن گفت: «بیت‌کوین به کاربران اجازه می‌دهد تا قوانینی را در مورد اینکه چه کسی و چگونه بیت‌کوین‌هایشان خرج شود، تعیین کنند. تمام کاری که CAT انجام می‌دهد این است که دو مقدار را به هم متصل می‌کند. بنابراین اگر «abc» و «def» دارید، CAT این دو مقدار را به هم متصل می‌کند تا «abcdef» را بسازد.» او افزود: «چنین مانور اساسی امروزه امکان‌پذیر نیست. CAT فقط مخفف conCATenate (به هم چسباندن) است.»

همچنین بخوانید: طلای دیجیتال: هاوینگ بیت کوین را کمیاب‌تر از طلا کرد!

هیلمن گفت: «پس از اینکه جامعه از عملکرد صحیح نرم‌افزار مطمئن شد، ما یک PR را در هسته‌ی بیت کوین قرار خواهیم داد. این جایی است که سرگرمی واقعی شروع می‌شود زیرا سوال از «آیا نرم‌افزار درست است؟» به «آیا جامعه بیت‌کوین OP_CAT را می‌خواهد؟» تغییر می‌کند. این می‌تواند یک فرآیند سریع باشد یا ممکن است سال‌ها طول بکشد.»

از جمله طرفداران اصلی OP_CAT می‌توان به هم‌بنیانگذاران پروژه محبوب Ordinals، Taproot Wizards، اریک وال و اودی ورتایمر اشاره کرد که پروژه کتیبه‌های Quantum Cats را به عنوان نوعی کمپین بازاریابی برای پیشنهاد هیلمن و صبوری ایجاد کردند.

در حالی که گربه‌های کوانتومی (Quantum Cats) تا به امروز یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های ثبت‌نام فناوری بلاک‌چین هستند، خودِ OP_CAT به دور از پذیرش همگانی قرار دارد. برای مثال، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که علی‌رغم ارائه پیشنهاد BIP توسط هایلمن و صبوری چند ماه پیش، تأیید آن توسط لوک دشجر، تنها ویرایشگر BIP و توسعه‌دهنده اصلی بیت‌کوین، به تعویق افتاده است. او در مخالفت با آزمایش‌های اخیر درون-زنجیره‌ای تنها نیست.

روز دوشنبه، جامعه بیت‌کوین پنج ویرایشگر BIP دیگر معرفی کرد. طبق گیت‌هاب، شماره BIP پروژه OP_CAT توسط ویرایشگری با نام مستعار «روست‌بیف» اختصاص داده شده است. هایلمن گفت که اکنون که OP_CAT یک شماره BIP دارد، تصمیم‌گیری در مورد پیشرفت آن بر عهده جامعه است.

او گفت: «به‌عنوان فردی که صحبت می‌کند، در حال حاضر قصد دارم از این فرآیند کناره‌گیری کنم و اجازه دهم تا جامعه در مورد این‌که آیا OP_CAT چیزی است که می‌خواهند یا نمی‌خواهند، بحث کند. من قصد ندارم وارد این بحث شوم، مگر اینکه برای روشن شدن سوالات فنی ضروری باشد.»

منبع: CoinDesk

همچنین بخوانید: کمک مالی یک میلیون دلاری رینولدز به پروژه‌های بیت کوین و متن باز

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.