ارز دیجیتال 601 فارکس 174
ارزش بازار 2,492,343,644,288
حجم معاملات 96,041,315,610
دامیننس
BTC: 55%
ETH: 15%
بیت کوین $66,241.85
بیت کوین ارز دیجیتال رمزارز
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 7 زمان مطالعه: 4 دقیقه

دادگاه عالی بریتانیا: کریگ رایت، شاتوشی ناکاموتو نیست!

دادگاه عالی بریتانیا: کریگ رایت، شاتوشی ناکاموتو نیست!

دادگاه عالی بریتانیا روز پنجشنبه حکم داد که یک دانشمند کامپیوتر استرالیایی، برخلاف ادعای خود، خالق مرموز ارز دیجیتال بیت‌کوین نیست.

کریگ رایت به مدت هشت سال ادعا می کرد که او فرد پشت نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» است، نامی که هویت خالق بیت‌کوین را پنهان کرده است. ادعای او توسط اتحادیه حق ثبت اختراع باز کریپتو (کوپا)، یک گروه غیرانتفاعی از شرکت‌های فناوری و ارزهای دیجیتال، که پرونده را به دادگاه بردند، رد شد.

قاضی جیمز ملور در حکم خود گفت که رایت نه بیت‌کوین را اختراع کرده است، نه پشت ساتوشی بوده است و نه نویسنده نسخه‌های اولیه نرم‌افزار بیت‌کوین است. توضیحات بیشتر زمانی ارائه خواهد شد که بیانیه کتبی ملور در تاریخ بعدی منتشر شود. به گفته رونوشت دادگاه، او گفت: «با بررسی تمام شواهد و اظهارات ارائه شده به من در این دادگاه، به این نتیجه رسیده‌ام که شواهد بسیار زیاد است.»

در طول دادگاه، کوپا ادعا کرد که رایت یک «روایت دروغین پیچیده» ساخته و اسنادی را جعل کرده است تا وانمود کند او ساتوشی است و کسانی را که او را زیر سوال برده‌اند «ترور» کرده است. سخنگوی کوپا روز پنجشنبه گفت که تصمیم این دادگاه، «پیروزی برای توسعه‌دهندگان، کل جامعه متن‌باز و حقیقت است.»

سخنگوی این اتحادیه افزود: «دکتر رایت و حامیان مالی او بیش از هشت سال است که در مورد هویت او به عنوان ساتوشی ناکاموتو دروغ می‌گویند و از این دروغ برای قلدری و ارعاب توسعه‌دهندگان در جامعه بیت‌کوین استفاده می‌کنند.»

رایت که در ابتدای دادگاه پنج هفته‌ای حضور داشت، اتهامات را رد کرد. آنچه در خطر بود، نه تنها حق لاف‌زنی برای خلق بیت‌کوین، محبوب‌ترین ارز مجازی جهان، بلکه کنترل حقوق مالکیت فکری بود.

این اتحادیه در دادخواست خود ادعا کرد که رایت از ادعای خود به عنوان مخترع بیت‌کوین برای طرح دعوی برای دور کردن توسعه‌دهندگان از توسعه‌ی بیشتر این فناوری متن‌باز استفاده کرده است. این حکم به طور واضح بر سه دادخواست در جریان دیگری که رایت بر اساس ادعای خود مبنی بر داشتن حقوق مالکیت فکری بیت‌کوین مطرح کرده است، تأثیر خواهد گذاشت.

ریشه‌های مبهم بیت‌کوین به اوج بحران مالی در سال ۲۰۰۸ بازمی‌گردد. مقاله‌ای که توسط فرد یا گروهی با نام مستعار ناکاموتو نوشته شده بود، توضیح می‌داد که چگونه ارز دیجیتال را می‌توان به صورت ناشناس و بدون بانک یا ارزهای ملی در سراسر جهان ارسال کرد. به نظر می‌رسد ناکاموتو سه سال بعد ناپدید شد.

همچنین بخوانید: تلاش پیتر شیف علیه تبلیغات گمراه کننده هاوینگ بیت کوین

گمانه‌زنی‌ها در مورد هویت واقعی برای سال‌ها ادامه داشت و زمانی که رایت برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ ادعای هویت کرد، نام چندین نامزد مطرح شد، اما او به سرعت به سایه‌ها بازگشت و گفت «جرات» ارائه شواهد بیشتر را ندارد.

بیت‌کوین برجسته‌ترین ارز دیجیتال جهان است و مانند سایر ارزها به هیچ بانک یا دولتی وابسته نیست. مانند پول نقد، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به صورت ناشناس یا تا حد زیادی ناشناس، پول خرج کنند و دریافت کنند.بیت‌کوین را می‌توان هنگام واریز به حساب‌ها با قیمتی که در معاملات آنلاین تعیین می‌شود، به وجه نقد تبدیل کرد.

حامیان می‌گویند بیت‌کوین می‌تواند قابل اعتمادتر از پول سنتی باشد که در برابر هوس‌های قدرتمندان آسیب‌پذیر است. منتقدان می‌گویند نوسانات این ارزها، ریسک بالقوه جدیدی را برای سیستم مالی جهانی به وجود آورده است و از پتانسیل آنها برای ترویج فعالیت‌های غیرقانونی و ایجاد عدم اطمینان نگران هستند.

با وجود نوسانات گاه و بیگاه، ارزش یک بیت‌کوین اکنون به بیش از ۷۰ هزار دلار رسیده است که سه برابر ارزش آن تنها در یک سال گذشته است. حکم روز پنجشنبه برای صرافی‌های ارز دیجیتال که ایده رایت به عنوان ساتوشی را رد کرده‌اند، تسکین‌دهنده است.

سخنگوی صرافی بزرگ، کراکن، گفت: «ساتوشی ارزشِ تمرکززدایی را درک کرد و بیت کوین را به گونه‌ای ساخت که توسط یک فرد یا نهاد واحد قابل کنترل نباشد.» «ما خوشحالیم که دادگاه شواهد قاطع و انکارناپذیری را که به طور قطعی ثابت می‌کند رایت ساتوشی نیست، به رسمیت شناخت.» 

منبع: WashingtonPost

همچنین بخوانید: پیش‌بینی سیلور: طلای دیجیتال از طلا پیشی می‌گیرد!

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.