counter statistics
ارز دیجیتال 601 فارکس 174
ارزش بازار 2,450,600,625,365
حجم معاملات 129,398,811,359
دامیننس
BTC: 55%
ETH: 16%
بیت کوین $67,891.75
ارز دیجیتال رمزارز
آخرین بروزرسانی:
بازدید: 80 زمان مطالعه: 14 دقیقه

آلت سیزن یا فصل آلت کوین ها چیست

آلت سیزن یا فصل آلت کوین ها چیست

فصل الت‌کوین دوره‌ای کوتاه است که در آن جریان پول از بیت‌کوین خارج شده و به آلت‌کوین‌ها وارد می‌شود، که منجر به افزایش قابل توجه و سریع قیمت اکثر ارزهای دیجیتال می‌شود.

کانال تلگرام مارکت فلو

آلت سیزن، یا «فصل آلت‌کوین‌ها»، زمان به دست آوردن سودهای بسیار زیاد و نوسان بالاست و تقریباً مانند کریسمس برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است.

در این دوره کوتاه (که معمولاً چند هفته یا ماه به طول می‌انجامد)، قیمت آلت‌کوین‌ها (تمام ارزهای دیجیتال به غیر از بیت‌کوین) به شدت افزایش می‌یابد، زیرا سرمایه‌گذاران پول خود را از بیت‌کوین به سمت سایر ارزهای دیجیتال منتقل می‌کنند.

هنگامی که قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند، سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از دست دادن فرصت که FOMO خوانده می‌شود، شروع به فعالیت می‌کنند. این امر باعث افزایش قیمت آلت‌کوین‌ها تا اعداد و ارقام نجومی (و اغلب بیش از ارزش واقعی) برای دوره کوتاه می‌شود.

اگر سرمایه‌گذاران قادر باشند آلت‌کوین‌های خود را قبل از پایان آلت سیزن (هنگام بازگشت جریان پول به بیت‌کوین) بفروشند، می‌توانند بیشترین سود سال خود را در طول یک فصل آلت‌کوین به دست آورند.

چه چیزی باعث آلت سیزن می‌شود؟

پس از تجربه‌ی حرکت صعودی بیت‌کوین، معمولاً قیمت تثبیت پیدا کرده و برای مدتی به سمت دیگری حرکت می‌کند. این امر باعث می شود که سرمایه گذاران به دنبال جایگاه سودآورتری برای پول خود باشند. آنها معمولاً بیت‌کوین خود را به اتریوم و دیگر آلت‌کوین‌هایی که به آن‌ها خوشبین هستند ترید می‌کنند، که در نهایت منجر به کاهش درصد بازار کلی کریپتو به ویژه بیت‌کوین (دامیننس بیت کوین) می‌شود و آلت سیزن رخ می‌دهد.

بیت کوین و آلت سیزن چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

به زبان ساده، آلت سیزن زمانی شروع می‌شود که آلت‌کوین‌ها عملکرد بهتری در مقایسه با بیت کوین ارائه می‌دهند (زمانی که قیمت ارزهای دیحجیتال غیر از بیت کوین در مقایسه با بیت‌کوین افزایش می‌یابد)، و آلت سیزن زمانی به پایان می‌رسد که بیت‌کوین از آلت‌کوین‌ها بهتر عمل کند.

با این حال، این به این معنی نیست که زمانی که قیمت بیت‌کوین کاهش می‌یابد، قیمت آلت‌کوین‌ها به طور خودکار افزایش می‌یابد. در واقع، از نظر تاریخی، بیت‌کوین همیشه تمایل داشته که آلت‌کوین‌ها را هنگام صعود خود بالا برده و همچنین پس از ریزش سنگین، آن‌ها را پایین بیاورد. از این نظر قیمتی، بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها اغلب به طور نزدیک هم وابسته هستند.

نکات کلیدی

  • آلت کوین، هر ارزی غیر از بیت کوین است. این نوع ارزهای دیجیتال معمولا نسبت به بیت کوین نوسانات بیشتری دارند و فرصت‌های پر ریسک‌تری را ارائه می‌دهند.
  • در زمان کاهش دامیننس بیت کوین (مقدار کل سهم بازار ارزهای دیجیتال موجود، در برابر بیت کوین)، سرمایه‌گذاری در آلت کوین ها افزایش می‌یابد و در نهایت باعث ایجاد آلت سیزن می‌شود.
  • زمان آلت سیزن امکان پیش‌بینی دقیق علمی ندارد و امکان اعلام تاریخ یا زمان مشخص برای آن وجود ندارد.
  • آلت سیزن می‌تواند چند بار در سال و در دوره‌های زمانی نسبتاً کوتاه اتفاق بیافتد.
  • برای به دست آوردن بیشترین سود در آلت سیزن لازم است پیش از پایان این دوره، فروش آلت کوین ها انجام شود. چرا که قیمت آلت کوین ها به همان سرعتی که افزایش یافته‌اند، کاهش می‌یابد.
  • در سال‌های گذشته آلت سیزن‌های زیادی رخ داده است که همگی پس از کاهش دامیننس بیت کوین رخ داده‌اند.
  • هر چه کاهش دامیننس بیت کوین شدیدتر باشد، آلت سیزن هم بزرگ‌تر خواهد بود.

اینفوگرافی آلت سیزن

چگونه از آلت سیزن استفاده کنیم؟

کلید استفاده از آلت سیزن، سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها قبل از آغاز آلت سیزن یا همان زمانی است که آلت سیزن آغاز می‌شود است. برای استفاده از این موقعیت باید به دقت قیمت‌ها را در هنگام شروع افزایش دنبال کنید، و مطمئن شوید که بیشترین استفاده را قبل از پایان آلت سیزن و کاهش قیمت‌ها می‌برید. نگران تلاش برای فروش در بالاترین نقطه نباشید، فقط سود خود در طول صعود را بگیرید و برای پایان هرچه سریعتر آماده باشید!

نکات مهم برای مسیریابی آلت سیزن

آلت سیزن در عین حال که پرسودترین زمان در طول چرخه بازار ارزهای دیجیتال است، بی ثبات ترین زمان نیز است. با افزایش فرصت‌های سودآور، ریسک‌های شما نیز افزایش می‌یابد. در اینجا چند نکته مهم در خصوص آلت سیزن آورده شده است:

  • آلت سیزن هم زمانی هیجان انگیز و هم زمانی احساسی است. اگر به تازگی شروع به سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته اید، با احتیاط پیش بروید. تفکیک تصمیمات سرمایه گذاری از احساسات یک استراتژی آزمایش شده برای کاهش ریسک و به حداکثر رساندن سود است.
  • داشتن یک استراتژی خروج قوی می‌تواند کمک به سزایی در سود آوری شما پیش از پاین آلت سیزن داشته باشد.
  • بسته به سطح تعهد شما، پخش کردن دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری در انواع ارزهای دیجیتال به دلیل مشکل بودن پیگیری همه‌ی آن‌ها، ممکن است گیج‌کننده و دشوار باشد. داشتن کمی تنوع می‌تواند مفید باشد اما در تعداد زیادی ارز سرمایه‌گذاری نکنید تا بتوانید پیگیری آن‌ها را نیز انجام دهید!
  • باید این موضوع را پذیرفت که شما نمی‌توانید در افزایش قیمت (پامپ) هر ارز دیجیتالی شرکت داشته باشید. بهترین گزینه‌های خود را انتخاب کرده و اخبار مربوطه و حرکات بازار را دنبال کنید.
  • حتماً در طول صعود قیمت‌ها، سود خود را دریافت کنید تا بیشترین سود را قبل از ریزش قیمت‌ها به دست آورید. اگر سود قابل ملاحظه‌ای کسب کردید، ممکن است بخواهید قبل از اصلاح قیمت ناگهانی، دارایی خود در آن ارز را کاهش دهید!
  • استفاده از سود‌های به دست آورده شده از آلت سیزن برای سرمایه‌گذاری مجدد در بیت‌کوین، در زمانی که به قیمت مناسبی رسیده است (و بالعکس) یک استراتژی محبوب در میان سرمایه‌گذاران است.
  • با توجه به تعداد زیاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طول آلت سیزن، مدیریت ریسک بهترین راه برای استفاده حداکثری از این دوره است. هرگز آنقدر ریسک نکنید که نتوانید به بازی ادامه دهید، ممکن است چندین آلت سیزن در طول یک سال وجود داشته باشد!

دلایل اصلی خرید آلت کوین توسط مردم چیست؟

  1. افزایش دارایی بیت‌کوین، استراتژی بسیاری از سرمایه‌گذاران برای جمع آوری مقادیر بیشتر بیت کوین است. این موضوع به این معناست که آن‌ها قبل از شروع آلت سیزن، پول خود را از بیت کوین خارج کرده و به آلت کوین ها منتقل می کنند، سپس برای خرید بیت کوین، آلت کوین ها را در اوج قیمت آلت سیزن می‌فروشند.
  2. نگه‌داشتن ارزهای دیجیتالی که هنوز خود را ثابت نکرده‌اند برای طولانی مدت می‌تواند باعث سود بسیار زیاد در این نوع ارزهای دیجیتال شود. با توجه به اینکه برخی از ارزهای دیجیتال می‌توانند به بازار کمک بسیاری کنند، افزایش ارزش آن‌ها در طول چندین سال در صورت عدم رخ دادن شرایط و اتفاقات ناگهانی، می‌تواند به میزان قابل توجهی باشد. افزایش ۱۰۰ برابری قیمت در دنیای ارزهای دیجیتال امری رایج است و نگه‌داشتن آن‌ها برای طولانی مدت یک استراتژی معمول است.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت‌کوین درصدی از کل بازار ارزهای دیجیتال (همه پول در ارزهای دیجیتال) است که مربوط به بیت‌کوین است. در واقع این عدد نشان‌دهنده این است که چه تعداد از افراد در بازار در حال خرید و نگهداری بیت‌کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال هستند.

دامیننس بیت‌کوین هنگامی افزایش می‌یابد که افزاد بیشتری بیت‌کوین را خریداری و نگهداری می‌کنند. هنگامی که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را می‌فروشند، دامیننس بیت‌کوین کاهش یافته و اغلب منجر به آلت سیزن می‌شود.

دامیننس بیت کوین چه ارتباطی با آلت سیزن دارد؟

دامیننس بیت‌کوین یکی از معیارهای اصلی است که معامله‌گران برای تشخیص زمان معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

نگهداری آلت کوین‌ها در زمانی که دامیننس بیت کوین در روند صعودی است استراتژی ایده آلی نیست، زیرا مردم به طور کلی تمایل بیشتری به خرید و نگهداری بیت کوین به جای آلت کوین‌ها دارند، به این معنی که احتمالاً آلت کوین ها را می فروشند (باعث کاهش قیمت آن‌ها می‌شود).

نگهداری آلت کوین ها در چنین زمانی هم به ضرر است و هم فرصت‌های زیادی را از بین می‌برد. هنگامی که دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد، نه تنها با نگه داشتن آلت کوین ها پول از دست می دهید (انتقال جریان پول به بیت کوین)، بلکه با افزایش قیمت بیت کوین، فرصت کسب درآمد را با نگه داشتن بیت کوین از دست می دهید.

کاهش دامیننس بیت کوین چه تاثیری در آلت سیزن دارد؟

دامیننس بیت کوین زمانی کاهش می یابد که افراد بیشتری بیت کوین‌های خود را می‌فروشند (معمولاً با انجام معامله بیت کوین با آلت کوین یا ارزهای فیات).

بهترین زمان برای نگهداری آلت‌کوین‌ها زمانی است که دامیننس بیت‌کوین در حال کاهش است و پول شروع به سرازیر شدن به آلت‌کوین‌ها می‌کند.

به طور کلی، آلت سیزن ها در گذشته زمانی رخ داده اند که دامیننس بیت کوین کاهش داشته است. بزرگترین آلت سیزن ها (زمانی که ارزهای دیجیتال افزایش قیمت پیدا می‌کنند) زمانی رخ می دهد که دامیننس بیت کوین شدیدترین کاهش را تجربه کرده است.

با این حال باید توجه داشت که زمان آلت سیزن و زمانی که آلت سیزن رخ نداده است، نقاط سیاه و سفید ماجرا برای سودآوری نیستند. زمان‌های دیگری هم برای خرید آلت کوین ‌ها و کسب سود از این ارزهای دیجیتال وجود دارد.

تاثیر قیمت واقعی بیت کوین (نه دامیننس آن) بر قیمت آلت کوین ها چیست؟

اگرچه الگوهای گذشته نشان داده‌اند که دامیننس بیت‌کوین و عملکرد آن نسبت به آلت‌کوین‌ها روش موثری برای پیش‌بینی شروع آلت سیزن است، اما این به این معنا نیست که افزایش قیمت بیت‌کوین به معنای کاهش قیمت آلت‌کوین‌ها باشد.

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین پادشاه است و اگر در این موضوع عمیق شوید، خواهید دید که حرکات قیمت بیت کوین معمولاً با بقیه ارزهای بازار مرتبط است. در سال ۲۰۱۸، بیت‌کوین یک فروپاشی را تجربه کرد و کلیه ارزهای دیجیتال، مدت کوتاهی پس از آن ریزش کردند. معمولاً بیت کوین یک حرکت بزرگ صعودی را تجربه می کند و پس از آن بازار جایگزین به زودی شروع به صعود می‌کند.

شاخص آلت سیزن چیست؟

شاخص آلت سیزن ابزاری مفید (اما نه خیلی دقیق) برای دیدن این است که ما در چه مرحله‌ای از آلت سیزن قرار داریم. طبق این شاخص، اگر ۷۵٪ از ۵۰ آلت‌کوین برتر نسبت به بیت‌کوین عملکرد بهتری در فصل (۹۰ روز) گذشته داشته باشند، فصل آلت کوین ها است.

همچنین بخوانید: تولد دوباره پالیگان در سال ۲۰۲۳

همچنین این شاخص با نمایش یک نمودار ساده از روندهای طولانی مدت آلت سیزن‌های قبلی نشان می‌دهد که ما در چه مرحله‌ای از فصل یک ماهه یا یک ساله آلت‌کوین ها قرار داریم.

آلت سیزن چیزی نیست که به طور رسمی در زمان یا تاریخ خاصی اعلام شود. هیچ کس به طور قطع نمی داند چه زمانی آغاز شده و چه زمانی پایان می‌یابد. تمام اطلاعاتی که ما داریم شاخص های خاصی هستند که می توانند به ما کمک کنند که آیا وارد آلت سیزن شده‌ایم یا خیر.

چرا آلت سیزن باعث سودهای عظیم می‌شود؟

FOMO و اثر گلوله برفی نقش مهمی در این موضوع دارند. بخشی از دلیلی که آلت سیزن شاهد چنین افزایش چشمگیری در قیمت ها است این است که بسیاری از سرمایه گذاران جدید مشاهده می کنند که قیمت ها شروع به افزایش کرده و بلافاصله خارج از FOMO سرمایه گذاری می کنند.

این اتفاق باعث ایجاد اثر گلوله برفی می‌شود که قیمت‌ها را تا زمان افزایش بیش از حد و قرارگیری در حباب، به بالاترین نقطه می‌برد.  مردم وقتی متوجه شوند که سوار یک ترن هوایی نا ایمن هستند که هر لحظه ممکن است تصادف کند، شروع به فروش می کنند. این موضوع باعث وحشت شده و منجر به فروش زیاد و کاهش شدید قیمت می شود و آلت سیزن را به پایان ناگهانی می رساند.

چه زمانی صعودی‌ترین زمان آلت سیزن است؟

این سوالی است که هیچ کسی نمی‌تواند به آن پاسخ دهد. در حالی که بازار ارزهای دیجیتال از چرخه‌هایی پیروی می‌کند که می‌توان آن‌ها را بر اساس حرکات بازار گذشته پیش‌بینی کرد، هر روند صعودی، متفاوت از دیگری است و پیش‌بینی بالاترین سطح آلت سیزن یا هر روند صعودی برای آن موضوعی بسیار دشوار است.

با توجه به این واقعیت که هیچ کس دقیقاً نمی داند چه زمانی صدر روند صعودی یا آلت سیزن خواهد بود، عاقلانه است که در طول مسیر با افزایش ارزش سبد سهام خود، سود ببرید. فروش متوسط دلاری (DCA) می تواند برای به حداقل رساندن تأثیر نوسانات بازار در حین سرمایه گذاری مفید باشد.

آیا افزایش قیمت بیت کوین باعث افزایش قیمت آلت کوین ها می شود؟

به طور کلی، بله. قیمت اکثر آلت کوین ها با قیمت بیت کوین ارتباط زیادی دارد. با این حال، این دامیننس بیت کوین است که نشان می دهد آلت سیزن چه زمانی آغاز می شود.

چرا آلت کوین ها به بیت کوین وابسته هستند؟

یکی از دلایل اصلی اینکه قیمت آلت‌کوین‌ها و بیت‌کوین تا این اندازه با هم در ارتباط هستند این است که بسیاری از آلت‌کوین‌ها با بیت‌کوین خریداری می‌شوند. بیت‌کوین اغلب قبل از خرید آلت‌کوین خریداری می‌شود و باعث افزایش قیمت هر دو ارز دیجیتال می‌شود.

به طور مشابه، اگر شخصی بخواهد یک آلت کوین را نقد کند، بسیاری از صرافی ها از شما می خواهند که ابتدا آن آلت کوین را به بیت کوین بفروشید و سپس بیت کوین را به صورت نقدی بفروشید، که هر دو همزمان قیمت را پایین می آورند.

دلیل دیگر همبستگی زیاد قیمت‌ها این است که هر دو در یک طبقه دارایی قرار دارند و چیزهایی که در یک طبقه دارایی قرار دارند با هم بالا و پایین می‌شوند.

برای پیش‌بینی آلت سیزن به چه نکاتی باید توجه داشت؟

مهمترین موضوع کاهش دامیننس بیت کوین است که معمولاً پس از افزایش تصاعدی و متعاقب آن تثبیت اتفاق می افتد. علاوه بر این، به نظر می رسد حجم نسبی معاملات، فعالیت رسانه های اجتماعی، علاقه جریان اصلی، لیست شدن ارزهای جدید و حجم مقالات خبری منتشر شده از پروژه های کریپتو، شاخص های خوبی از نزدیک شدن آلت سیزن هستند.

اتریوم چه ارتباطی با آلت سیزن دارد؟

اتریوم، دومین ارز دیجیتال معتبر است که در مثال طلا و نقره، همچون نقره در کنار بیت‌کوین است و در مرکز بازار ارزهای دیجیتال دیگر قرار دارد. در بیشتر مواقع آغاز حرکت‌های صعودی اتریوم،  آغاز آلت سیزن است، به‌ویژه با توجه به تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال و پروژه‌های DeFi که بر پایه بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند.

به طور کلی، پس از صعود و تثبیت بیت کوین، قیمت اتر نیز باید قبل از اینکه آلت کوین ها افزایش قابل توجهی را مشاهده کنند، افزایش یابد.

آیا آلت کوین‌ها می‌توانند قیمت بیت کوین را بالا ببرند؟

در واقع پاسخ این سوال خیر است. بیت‌کوین به‌ندرت توسط ارزهای دیجیتال دیگر افزایش می‌یابد.

به‌طور کلی، پس از آنکه ارزهای دیجیتال دیگر، صعود کرده و دامیننس را از بیت‌کوین ربودند، بیت‌کوین وارد عمل شده تا بخش اصلی سهم بازار کریپتو را بازپس گیرد و این نشانه پایان آلت سیزن است.

نمونه ای از تاثیر دامیننس بیت کوین بر سایر ارزهای دیجیتال

در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۷، دامیننس بیت‌کوین در مدت ۳۵ روز از ۶۹٪ به ۳۷٪ کاهش یافت (که به این معناست که در فاصله زمانی کمتر از یک ماه و نیم، از داشتن ۶۹٪ از کل سهم بازار کریپتو به ۳۷٪ رسید).

نگاه به نمودار ارزش بازار ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد که تاریخ ۹ دسامبر دقیقاً شروع بزرگترین آلت سیزنی بوده است که کریپتو تا این زمان به خود دیده است. هرچه کاهش دامیننس بیت‌کوین شدیدتر باشد، افزایش قیمت بیشتری در ارزهای دیجیتال دیگر رخ خواهد داد.

همچنین تاریخ در ۳۰ مارس ۲۰۱۸ تکرار شد. در این تاریخ کاهش شدید دامیننس بیت کوین از ۵۰ به ۳۸ در مدت ۴۰ روز منجر به افزایش قابل توجه ارزش بازار آلت کوین ها شد.

از آلت سیزن های قبلی چه می توان آموخت؟

دوره‌های صعودی قبل و آلت سیزن‌های دیگر نشان می‌دهند که ارزهایی که سرمایه بزرگی دارند (مانند اتریوم) قبل از اینکه ارزهای با سرمایه کمتر شروع به رشد کنند، صعود می‌کنند. این موضوع معمولاً پس از اینکه بیت‌کوین حرکت بزرگی داشته باشد، باعث کاهش دامیننس بیت‌کوین شده و شروع آلن سیزن خواهد بود.

نمودار رنگین کمان بیت کوین چیست؟

نمودار رنگین کمان راهی است که به شوخی  حرکات بلندمدت قیمت را بررسی کرده و نویز نوسانات روزانه را نادیده می‌گیرد. در حالی که این نمودار با دقت علمی فاصله دارد، اما نمای کلی مفیدی از الگوهای قیمت بلندمدت و جایگاه فعلی در چرخه را ارائه دهد.

همچنین بخوانید: تغییر در استراتژی سرمایه‌گذاران در خصوص بیت‌کوین و مسیرهای ETF ماینرها

مارکت‌فلو هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال معاملات مالی یا مدیریت دارایی‌های خواننده‌ی این مطلب را نمی‌پذیرد و مطالب ارائه شده تنها به عنوان اطلاعات عمومی از منابع خبری ارائه شده‌اند و نباید به عنوان مشاوره مالی یا سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند.